Köpvillkor

1. Priser 

Varje vara anges med pris inklusive moms, skatt frakt och andra avgifter. I kundvagnen kan du se hela priset för varan. 

2. Betalning

Alla betalningar sker säkert med något av våra betalningsalternativ. Vi använder oss av Klarna, PayPal, Google Pay, Apple Pay och kortbetalning. 

30 dagar netto, räknas alltid från fakturadatum. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 8% per månad och vid påminnelse debiteras lagstadgad påminnelseavgift på 60kr. Anmärkningar mot faktura skall göras inom 10 dagar

2.1 Klarna

Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar finner du här.

Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Betala Direkt: Betala Direkt baseras på autogiro och ditt konto debiteras först när butiken har hanterat din beställning och skickat din order. Villkoren för Betala direkt finner du här.

Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Kort: Betala med kredit- eller debitkort från Visa och MasterCard.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här. För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Klarnas kundservice hittar du här. Hit vänder du dig med dina ev. frågor om Klarna fakturanummer.

 3. Orderbekräftelse 

När din beställning slutförts kommer du att få en orderbekräftelse till e-postadressen som angavs. Det är först när du mottagit en orderbekräftelse som vi bekräftat din beställning och avtal om köp träffas, och då kan inte ordern avbrytas. Vi rekommenderar att du dubbelkollar din orderbekräftelse för eventuella fel. 

4. Leverans 

Vi kommer att förbereda din leverans så fort vi får en betalningsbekräftelse. Hanteringstiden kan variera mellan 1-2 dagar. Helgdagar, helger och hanteringstid räknas inte med i leveranstiden på 3-10 dagar. Du ansvarar för att uppgifterna stämmer för din leverans.  

Om leveranstid inte anges i våran webbutik måste vi leverera varan senast 30 dagar efter beställning från kunden. När du valt att hämta hos ett ombud är det ditt ansvar att hämta upp varan inom rimlig tid, senast 14 dagar efter beställning om inget annat är överenskommet mellan parterna. 

Varor som är skickade eller behandlas inför leverans kan inte avbokas. Är din beställning hanterad, kan du inte avbryta köpet utan att det tillkommer en administrativ kostnad eller en returkostnad om ordern redan är skickad eller överlämnad till fraktbolaget. Eller så kan du returnera paketet till oss när det kommer fram till dig. Varor som inte hämtats ut av kund kommer att debiteras en hanteringsavgift beroende på fraktsätt och frakt leverantör. Du kommer även att debiteras för returfrakten. 

 5. Ångerrätt

Du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. 

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. 

Vid användande av ångerrätten enligt distansköpslagen står du själv för returkostnaderna. Du ansvarar för att varan är i nyskick och förpackas i originalförpackning med samtliga tillbehör, dokumentation och annat som ingick. För att du ska kunna utnyttja ångerrätten, kontakta oss omedelbart på info@sweels.se så hjälper vi dig. 

6. Reklamation 

Om det finns någon defekt på varan måste du meddela detta till oss snarast efter att du upptäckt defekten för att reklamationen skall godkännas. Skulle du skicka tillbaka varan utan att meddela oss måste du själv täcka returfrakt och andra eventuella kostnader som det orsakar oss. Vid reklamation gäller konsumentköplagen och annan rådande lagstiftning. 

Om varan är defekt kan du enligt konsumentköplagen hålla inne betalningen tills att defekten är korrigerad. Vi kan även avtala andra rättelser för defekten om den skulle vara av mindre betydelse. Rättelserna kan vara men är inte begränsade till prisreduktion, ersättning från oss eller annan kompensation. Vi ansvarar för att en defekt vara repareras eller ersätts av motsvarande fungerande vara. Vi har upp till två försök till rättelse för samma fel, innan du har rätt till återbetalning. Vid återbetalning eller utbyte av varan ska den defekta varan lämnas in i samband med detta. Utöver dessa villkor gäller de regler som finns i konsumentköplagen.

Vi tar endast emot reklamationer via mejl. 

Till: info@sweels.se
Ämnesrad: REKLAMATION [#ORDERNR]
Meddelande: *Beskriv fabriksfelet utförligt och detaljerat. Inkludera bilder & filmer på produkten och ramnummer*

Om vi behöver fler uppgifter av dig så behöver vi få in dessa inom 2 dagar. 

Vid reklamation täcks returkostnaden av köparen. Säljaren kan tillhandahålla en fraktsedel för säker retur. Det är kundens ansvar att varan blir förpackade på korrekt sätt i originalförpackning för att varan inte ska skadas. Vi ansvarar inte för skador som sker i samband vid retur.

7. Garanti 

Vid utnyttjande av garanti på produktionsfel förväntar vi oss att varan är använd efter bruksanvisning och inte modifierats på något sätt. 

Denna garanti tillämpas ej vid dåligt underhåll, onormal användning som vårdslös körning, vattenskador, dåligt förvarad, onormal urladdning av batteri. Inte heller på förslitningsdelar som däck, däckslang, bromsbelägg, batteri, kullager, belysning med mera om det inte är uppenbart att felet är ett produktionsfel och inte beror på slitage. Det är upp till kunden att visa att felet funnits redan vid leverans för att garantin ska vara tillämpbar på slitagedelar.

Vi tar endast emot garantiförfrågningar via mejl.

Till: info@sweels.se
Ämnesrad: GARANTI [#ORDERNR & #RAMNUMMER]
Meddelande: *Beskriv detaljerat vad som har inträffat och vad du behöver hjälp med. Inkludera bilder & filmer på produkten och ramnummer*

Om vi behöver fler uppgifter av dig så behöver vi få in dessa inom 2 dagar. 

7. Personuppgifter och GDPR

Vi behandlar persondata i enlighet med GDPR. I samband med ditt köp godkänner du att vi lagrar och hanterar dina personuppgifter. Vi lagrar de uppgifter som är nödvändiga för att fullfölja avtalet gentemot dig och för att kunna bedriva vår verksamhet. Du har enligt GDPR rätt att få tillgång till den information som vi har registrerat om dig. Om de uppgifter som vi lagrar om dig är irrelevanta, felaktiga eller ofullständiga kan du begära att informationen ska rättas, begränsas eller tas bort, vilket vi gör i den mån det är möjligt enligt gällande lag (som t.ex. bokföringslagen).


Lagstiftning
 

För att få framföra ett elektriskt motorfordon på allmän väg gäller Trafikverkets regler och lagar. Vi ansvarar inte för hur du eller annan part använder varan. Trafikverkets regelverk gäller alltid vid körning på allmän väg och kan komma att uppdateras och förändras vid senare tillfälle. Det är upp till brukaren av varan att se till att varan används enligt Trafikverkets föreskrifter. Mer om Trafikverkets regler angående elsparkcyklar kan hittas på följande länk: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/sakerhet-pa-cykel/